torsdag 7 mars 2013

Liten men stor...


Tänk vad tidigt utseende fixering startar. Att man som barn redan skiner som en sol när man känner sig vacker!

"Utseénde fixering" kanske var att ta i...

men kan inte glömma denna stund när min dotter fick sina första prinsess örhängen och krona.
Hon stod framför spegeln i flera minutrar och betraktade sig själv med ett stort leende.

Att fyra års ålder är en riktig "prinsess ålder " är inget nytt, men GUD vad det ritas prinsar, prinsessor, slott, hjärtan och fjärilar.
"Hon är jag, nej den förresten eller hon, nej hon....Vem vill du vara på den här bilden mamma?"

Jag: ....???...Öh....

Kläder och rollspel spelas upp i olika miljöer.

"Jag är stora syster, det här är min lilla syster...min mamma är död...Vem vill du vara mamma?"

Jag:..???....Öh.....

" Hej då mamma, nu går jag till skolan. I min väska ligger det läxor...."
och så smakar hon ett speciellt ljud med sina läppar och gestikulerar med sina händer som hon vore en för krympt
tonåring....

Sen ser jag min dotter med en väska runt halsen, klackskor, matchande eget valda kläder, diadem i håret och i handen har hon ett snöre som hon drar hennes gunghäst i...
I ansiktet är hon täckt av rosa smink....

Jag kliar i mitt huvud och tänker:

...?...Öh....

Fantastiskt att vara liten.
Vilken härlig naiv värld barnen lever i.

Nu säger jag som alla äldre har sagt till mig:

-Passa på att as garva och njut av denna tid.
Tiden går alldeles för fort.


(Att hon säger att "min mamma är död" är för att i alla sagor vi läser är den riktiga mamman död....Bra va?!?!;)
Mamman är död i Askungen, Snövit, Hans och Greta, Pippi etc.....)

Vem sover i min köks soffa????


Inga kommentarer: