torsdag 23 maj 2013

Så arg!

I dag stod vi i kön till Ica Maxis lilla kiosk.
Hade lovat ungarna tuggummi.
I samma stund säger min son till mig glatt:
-Mamma har du lämnat in lotterna vi har vunnit på? (60kr)
- Vi har dom hemma gubben, men vi kan köpa två nya idag.

Mina barn älskar att få betala själva i kassan. Dom känner sig lite stora då.
Jag ger sjuttio kronor i handen på Philip framför kassörskan och säger:

-Varsågod. Du kan få betala två lotter och en påse med tuggummi.
 (Hoppades på att han skulle ge oss lite tur när han skulle få välja! :)) )

Kassörskan titta på min 6 1/2 åriga son och säger:

-Nej tyvärr, jag kan inte sälja lotter till dig med en ton som var varken trevlig eller sur...men kall.
Men son såg ut som ett frågetecken och tittade upp på mig.
Hon fortsätter:
-Du är för liten för att köpa lotter själv.
-jaha, svarar jag och tar pengarna och säger att jag vill ha två trisslotter.
- Nej, nej nu kan jag inte sälja till er.
- Va?Men jag vill ha två lotter.
Hela hon skaka nej, nej med hela kroppen!
-NEJ. Jag kan inte sälja till er nu.
( Hon menade på att jag skulle langa då...)

Men va fan tänkte jag.
Jag vände förbannat på klacken och mumlade till mina barn:
-Dumma svenska regler....Såhär är det i Sverige.....

Min son skämdes ögonen ur sig och sa:
-Men mamma hur kunde du göra såhär mot mig. Du får inte göra såhär. Men, men jag ville inte betala. Du gav mig pengarna!!

Jag hade sån klump i magen att jag inte visste bättre.....

Men samtidigt blir jag så ARG!
DET VAR INTE SÅ ATT MIN SON STOD UTAN FÖRÄLDRAR OCH SKULLE KÖPA LOTTER!!!
Ok jag förstår att man inte får sälja till en mindre åring som kommer helt själv.
 Men jag, hans målsman står bredvid.
En liten ansvarsfull familj som står i kassan tillsammans och hoppas på lite ekonomisk lycka.

Vi hade definitivt ingen lycka med oss denna gång!
 

Inga kommentarer: