måndag 6 maj 2013

Projekt trädgård.




Det finns fördelar och nackdelar med att bo i ett gammalt hus.
Fördelen att det finns en härlig charm med sina vinklar och vrår.
Nackdelen är att man måste rensa massa skit efter andra.

När vi flyttade in i huset så hade  inte trädgården  tagits hand om på åratal!
Det var galet vild vuxet...
I tre års tid har vi bara rensat och rensat .
Bort med träd, bort med blommor, buskar....

Vi har tagit lite i taget för att inte dra på sig för stora projekt som vi inte kan avsluta.
Sen gick hela förra sommaren åt att starta och inreda en salong...

Men både jag och min man ville inte BARA arbeta med huset nu när barnen är små, så vi har valt att  göra lättare "make over" både in och ute.

"Det är det lilla som gör att det hela ser bra ut "som jag brukar säga.

I dag grävde vi bort en stor ful rabatt med massa "skräp" i mina ögon och i andras ögon blommor i alla de former.
Projektet just nu är att få bort båda rabatterna vid våra entrèr.
Ton vis med jord....

Tanken är att det ska bli grus och sten enda in till väggen och sedan kanske två stora jätte krukor pryder sidorna istället.

Eftersom jag gillar lätta snabba lösningar så utnyttjade jag stenarna runt rabatt nr.1 till en annan del av trädgården.


Dessa två buskar som sedan blir svart bruna stod i en konstig jordhög på tomten.....
Förbaskat fullt!!!
Jag har skruvat åt den konstiga lilla högen med två stora träd/buskar i....
(Dessa rötter sitter som berget...)

Men så kom jag på iden att göra en liten lättare rabatt med vita blommor i. 
När det blommar sedan kommer det bli vita små härliga mark rosor och....ja, så var det där med blom namn igen....
Återkommer om det! ;))

Nån som kan rekommendera vad vi ska ha till att få bort ogräs på HELA tomten?
Sen skulle jag vilja ha tips på någon som kan måla runt våra fönster och andra små detaljer som sitter på huset?!


Inga kommentarer: