onsdag 17 oktober 2012

Det perfekta livet.

Pratade med en kund i dag om att vara perfekt. Perfekt?  Vad,vem är perfekt? Är det dom som har mycket pengar och kan få allt det ytliga att se perfekt ut eller är den där familjen som vänder ut och in på sig själva för att barnen och familjen ska få ett sånt bra liv som möjligt, det perfekta?

?

"Perfekt". Ett tungt ord, för det är så mycket kraft i det.

Jag vill vara perfekt. Eller har velat vara perfekt.....Jag har  förståt att ordet, värdet, synen på ordet är olika från person till person.

Jag har i så många år försökt uppnå det perfekta och varje gång anser jag att jag har misslyckats...Jag har försökt vara "bäst" på allt. Jag har egentligen inte tävlat med någon person utan tävlat mot min egen personlighet och försökt vara någonting eller någon annan som inte är jag. För då kanske i en tro att folk ska tycka att jag är "perfekt".

Men i all kamp om att vara den perfekta så har jag lärt mig att det "ytliga perfektionismen " är inte samma sak som ha "harmonisk balansen i livet" som jag idag eftersträvar.

Att ha en bra balans i livet är  som jag anser, är när man står med båda fötterna på jorden och är tillfreds med att möta livets berg o dalbana utan extrema krav.. Också att se vad man har runt omkring sig och ta vara på det man har....

Efter 31 år känner jag en stor harmoni i mig själv. Jag har accepterat att jag är den jag är. Jag strävar inte efter ett "påhittat" perfekt liv. Det perfekta huset (med massa belåningar på och som skapar ekonomisk kris för många), perfekta barn ( barn är som dom är. Vissa behöver mer vägledning än andra.Men var rädd om  deras personlighet.)
Den perfekta kroppen...(Jag vill inte sluta äta och jag vill inte träna som en elitidrottare. Jag vill vara hälsosam.)
Den perfekta hus frun.....Den perfekta vännen som hör av sig var och varannan dag, den perfekta.....

Förstå vilka krav!!! man kan aldrig bli lycklig över massa krav hängandes över sig!

Jag tror man måste komma tillfreds med sig själv och ev. partner. Att inte ställa så höga krav på sig själv och andra runt omkring sig. Finna en balans i allting så det blir lagom med jobb,lagom med pengar, lagom med fritid, lagom med bråk, lagom med vänner, lagom med träning, lagom med samliv, lagom med städning....LAGOM.



















Inga kommentarer: