fredag 27 april 2012

Hår, hår, hår!!!


Jag fick absolut en ny kick och vilja efter veckans hår kurs i Stockholm.
Jag lärde mig mig om hur ett hårstrå är uppbyggt och hur mycket vi utsätter våra hår för och vad som händer då...
Och min uppgift är på salong är att hjälpa kunder till bästa vård.

Jag skulle vilja beskriva det så här:

För att en blomma ska växa upp från jorden krävs det att vi vattnar, ger den näring och ger den den solljus den behöver. Hela tiden måste vi se till att vårda den så att den blommar fint.
Om vi slutar bry oss så dör den och faller ihop och det gör även dit hår.....

Varje dag utsätter vi våra hår för värme, kyla, luft, vatten,mekaniska prylar,kosmetika och t om det inre påverkar våra hår. Stress, mediciner och dålig kost får håret och hårbotten/hud att se trött och sliten ut. Vi börjar t om att tappa håret om det är illa.

Genom Hårologins lära kan jag nu mäta ( genom en maskin) hårets styrka och sträckbarhet som berättar om kunden har ett svagt hår eller ett fuktfattigt hår. Svaga hår behöver proteiner och uppbyggnad medans fuktfattiga hår behöver mycket fukt.

Med mina kunskaper kan jag nu ge en kund en personlig dialog där jag rekommenderar och blandar produkter till just henne/honom.




Inga kommentarer: